Pendekatan
Psikodinamik : Teori Psikoanalitik
Menurut
teori ini, struktur utama personliti manusia ialah id, ego dan superego.
Struktur personaliti id ialah yang didorong oleh tenaga untuk hidup serta
berperinsipkan kenikmatan. Bagi struktur personaliti ego pula adalah diri yang
sedar dan berperinsipkan realiti manakala superego adalah komponen sosial yang
berperinsipkan moral. Secara ringkasnya, id merujuk kepada nafsu, ego merujuk
kepada akal dan superego merujuk kepada nilai-nilai murni yang dianuti oleh
individu. Kesemua struktur personaliti ini berkait antara satu sama lain dalam
membentuk tingkah laku individu dan menurut Freud, kunci keperibadian yang
sihat adalah keseimbangan antara id, ego, dan superego.
Pendekatan
Pembelajaran : Teori Tingkah Laku
Selain
itu, pendekatan sahsiah melalui teori tingkah laku pula dapat difahami melalui
prinsip-prinsip dalam perlaziman klasik dan perlaziman operan seperti generalisasi, diskriminasi,
penghapusan, peneguhan positif, peneguhan negatif, hukuman positif, hukuman negatif
dan galakan. Sebagai contoh, isu sahsiah guru yang sering lewat masuk ke kelas.
Pelaziman klasik bagi guru tersebut ialah sering masuk lewat ke kelas dan
mungkin berpunca daripada sikap guru tersebut sejak dari zaman persekolahannya
lagi. Pelaziman klasik ialah tindak balas individu terhadap pesekitarannya.
Seterusnya generalisasi guru tersebut terhadap kelewatannya adalah kerana
beliau melihat guru-guru lain juga sering lewat masuk ke kelas, justeru beliau
menganggap kelewatan itu satu kebiasaan di sekolah. Generalisasi ialah tingkah
laku yang mendapat peneguhan dalam situasi lain yang lebih kurang sama.
Diskriminasi pula ialah tingkah laku yang berbeza mengikut ransangan di mana guru
tersebut memilih untuk masuk awal ke kelas-kelas tertentu contohnya kelas
pelajar yang lebih pandai berbanding kelas-kelas lain yang diajar olehnya.
Sikap guru tersebut ditegur oleh pengetua secara personal kerana aduan dari
pelajar. Disini kita dapat lihat, penghapusan iaitu tingkah laku tersebut perlu
dihentikan kerana tidak lagi menghasilkan konsekuen peneguhan. Apabila guru
tersebut ditegur, beliau mula masuk awal ke kelas dan sebagai peneguhan
positif, para pelajar berasa gembira dan lebih bersemangat untuk belajar. Bagi
peneguhan negatif pula, ketua kelas menjemput guru tersebut untuk masuk ke
kelas sekiranya guru tersebut lewat. Hal ini menyebabkan guru tersebut berasa
tidak selesa. Peneguhan positif ialah pemberian ganjaran apabila melakukan
sesuatu manakala peneguhan negatif pula ialah ransangan aversif dikeluarkan
untuk mengubah tingkah laku individu. Hukuman positif ialah tingkah laku yang
ditunjukkan diberi rangsangan aversif untuk dihentikan misalnya guru tersebut ditegur oleh pengetua
di dalam mesyuarat dihadapan guru-guru lain menyebabkan beliau berasa malu dan
hukuman negatif pula ialah bersifat peneguhan untuk menghentikan tingkah laku
tersebut misalnya pelajar tidak memberikan tumpuan semasa proses pembelajaran
kerana guru yang sering lewat masuk ke kelas. Sebagai galakan, pengetua kerap
membuat rondaan dan turut serta dalam proses pembelajaran secara rawak. Oleh
itu, melalui prinsip-prinsip dalam teori tingkah laku dalam pembangunan
sahsiah, personaliti individu dapat difahami.
Pendekatan
Kognitif : Teori Pilihan Dan Terapi Realiti
Melalui
teori ini, seseorang itu bermasalah apabila keinginan mereka tidak dapat
dipenuhi. Setiap keinginan individu dipengaruhi oleh keperluan psikologi dan
fisiologi iaitu rasa ingin disayangi dan menyayangi, penghargaan, kebebasan
kegembiraan dan kelangsungan hidup. Menurut Ahmad Jazimin (2008), keseluruhan
tingkah laku seseorang itu akan menyumbang kepada identiti dirinya sama ada identiti
berjaya atau identiti gagal. Menurutnya lagi, personality gagal terbentuk
apabila seseorang itu gagal memenuhi kehendaknya dengan cara yang
bertanggungjawab. Seseorang yang mempunyai personaliti yang gagal biasanya
kecewa dengan kehidupan dan sentiasa menafikan kegagalan yang mereka hadapi.
Mereka akan memilih simptom negatif dan akhirnya mengalami tingkah laku yang
tidak efektif. Seterusnya mereka akan melarikan diri daripada tanggungjawab
setelah emosi dan pemikirannya terganggu.
Tegas
Glasser (1998) dan Ahmad Jazimin (2011), berdasarkan teori pilihan manusia
bertingkah laku berdasarkan faktor-faktor berikut iaitu yang pertama, kehendak
kualiti (Quality World) dimana setiap
individu mempunyai kehendak yang ingin dicapai atau diinginkan bedasarkan
pengalamannya dengan orang lain, kepercayaan atau situasi yang dialami. Yang
kedua, keperluan asas atau basic needs pula ialah manusia mempunyai
empat jenis keperluan psikologi iaitu menyayangi dan ingin dimiliki, inginkan
penghargaan, kegembiraan dan kebebasan manakala satu keperluan fisiologi iaitu
ingin terus hidup di dunia ini. Yang ketiga, tingkah laku keseluruhan (Total Behavior) iaitu kesemua perlakuan,
pemikiran, perasaan dan fisiologi manusia adalah Total Behaviour dimana seseorang itu boleh mengawal perbuatannya
tetapi tidak perasaannya. Yang keempat, identiti berjaya dan identiti gagal. Identiti
berjaya ialah apabila seseorang mengalami rasa cinta dan rasa dihargai serta
keperluan psikologikalnya dipenuhi manakala identiti gagal pula apabila
seseorang itu tidak ada rasa dicintai, personaliti yang tidak seimbang, kurang
keyakinan diri dan cepat berputus asa. Yang kelima, tanggungjawab individu
dalam memilih keputusannya. Dan yang terakhir, perlakuan tidak efektif dan
efektif. Contoh perlakuan efektif ialah sentiasa menyokong orang lain, mendapat
galakan, memiliki kemahiran mendengar yang tinggi dan mudah menrima orang lain
manakala contoh perlakuan yang tidak efektif ialah selalu mengkritik, selalu
menuduh orang lain tanpa bukti yang kukuh, sentiasa tidak berpuas hati, rasa
terancam dan terlalu mengawal orang lain. Berdasarkan teori ini, manusia
mempunyai hak untuk bertingkah laku seperti yang dinginkan sama ada tingkah
laku tersebut menyumbang kepada identiti berjaya atau identiti gagal.
Pendekatan
Humanistic : Teori Pemusatan Insan
Melalui
teori ini, ianya terbahagi kepada tiga konsep utama iaitu fenomenologi,
organisma dan kendiri. Konsep yang pertama ialah fenomenologi. Fenomenologi
ialah keseluruhan pengalaman yang dirasai dan dipersepsikan oleh seseorang.
Roger begitu prihatin terhadap bidang fenomenologi kerana ia merupakan rangka
rujuk frame of reference bagi
seseorang individu. Menurutnya lagi, bidang fenomenologi ini hanya dapat
diketahui sepenuhnya oleh individu itu sendiri dan tidak dapat diketahui oleh
orang lain kecuali melalui empathy
inference tetapi ianya tidak akan pernah diketahui oleh individu lain
secara keseluruhannya. Bidang fenomenologi terdiri daripada pengalaman-pengalaman yang dilambangkan dan
tidak dilambangkan. Pengalaman yang dilambangkan ialah pengalaman yang boleh
disedari oleh individu manakala pengalaman yang tidak boleh dilambangkan ialah
pengalaman yang tidak disedari oleh individu tersebut. Kebanyakkan pengalaman
sedar dan tidak sedar ini dapat dijadikan sedar apabila perlu. Walaubagaimanapun,
individu masih dapat membezakan kedua-dua jenis pengalaman tersebut dan beraksi
terhadap pengalaman yang tidak dilambangkan. Menurut Rogers, persepsi individu
yang subjektif amat penting dalam menentukan realiti dimana peristiwa yang berlaku
tidak begitu mempengaruhi individu sebaliknya persepsinya terhadap peristiwa
itu yang memberi kesan kepada dirinya. Hal ini membawa maksud, setiap peristiwa
yang dilihat oleh manusia memberi pesepsi yang berbeza mengikut individu.
Konsep yang kedua ialah organisma. Organisma merupakan seorang individu secara
keseluruhan yang bertindak sebagai satu entiti yang menyeluruh bagi memenuhi
keperluan-keperluan tertentu. Setiap organisma mempunyai satu motif untuk
mencapai kesempurnaan kendiri dan membaiki dirinya. Organisma juga boleh
melambangkan pengalaman-pengalamannya yang tertentu atau menyangkal dengan
tidak melambangkannya malah mengabaikannya sama sekali. Konsep yang ketiga
ialah kendiri. Kendiri merujuk kepada sebahagian dari latar fenomena yang perlahan-lahan
menjadi terpisah. Ia adalah satu konsep keseluruhan persepsi yang tersusun dan
konsisten yang mewakili ciri-ciri aku dan persepsi terhadap perhubungan di
antara aku dengan orang lain dan pelbagai lagi aspek kehidupan, bersama-sama
nilai yang tersemat dengan persepsi. Ia merupakan satu keseluruhan yang
terdapat kesedaran atau satu Gestalt yang berubah-ubah tetapi khusus dalam
jangka masa tertentu. Konsep kendiri yang berkaitan ialah kendiri idaman (ideal self) atau kendiri unggul ini
merupakan konsep kendiri yang diingini oleh seseorang dimana ianya melibatkan
persepsi serta makna yang mempunyai perkaitan dengan kendiri yang dihargai
individu , orang yang signifikan dan masyarakat. Konklusinya, setiap organisma
mempunyai fenomena yang tersendiri. Secara ringkasnya organisma dan fenomena
membentuk kendiri individu. Rangka rujukan individu akan sentiasa berkembang
sejajar dengan pembesaran individu malah individu yang sentiasa memperkasakan
rangka rujukan mereka ke arah kesempurnaan kendiri (self-actualization).
Pendekatan
Tret : Teori Personaliti Lima Utama
Melalui
teori ini, ianya terbahagi kepada lima sifat ciri-ciri personaliti asas. Lima
sifat tersebut ialah Keterbukaan, Kehematan, Ekstraversi, Kesetujuan dan
Neurotisme atau diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris sebagai Openness, Conscientiousness, Extravertion,
Agreeableness dan Neuroticicism yang
terkenal dengan akronimnya sebagai OCEAN. Setiap sifat atau dimensi ini membawa
maksud dan ciri-cirinya yang tersendiri. Ciri-ciri utama dimensi ini terbahagi
kepada dua iaitu ciri tahap tinggi iaitu dan ciri tahap rendah. Dimensi Keterbukaan
merujuk kepada tahap kesediaan seseorang untuk menerima pengalaman baru.
Dimensi Kehematan pula merujuk kepada tahap keteraturan, ketekunan dan motivasi
untuk mencapai sesuatu matlamat. Seterusnya, dimensi Ekstraversi menghuraikan
tahap keselesaan seseorang dengan hubungan sosial manakala dimensi Kesetujuan
pula merupakan tahap kecenderungan seseorang untuk akur dengan kehendak orang
lain. Dan dimensi yang terakhir ialah dimensi Neurotisme atau lawannya
kestabilan emosi menjelaskan tahap ketahanan seseorang dalam menangani tekanan
(Costa & McCree 1992).
No comments:
Post a Comment