Sunday 6 April 2014

Profesion perguruan

Assalamualaikum

Apakah profesion perguruan ? 

Profesion seorang guru memainkan peranan yang penting  di dalam proses mendidik, pembangunan sahsiah dan penyerapan ilmu pengetahuan kepada pelajar. Dalam era globalisasi sekarang, peranan seorang guru menjadi semakin mencabar dan kompleks. Golongan guru hendaklah untuk meningkatkan martabat perguruan dari masa ke masa yang ke tahap lebih tinggi dan dihormati agar dapat merealisasikan Misi Nasional seperti yang digariskan Y.A.B Perdana Menteri Malaysia dalam Rancangan Malaysia Ke-9. Guru juga berperanan besar membentuk pelajar menjadi insan yang mempunyai nilai-nilai dan jati diri yang tinggi serta bermoral.

 Sahsiah guru .

Profesian perguruan amat mulia dipandang semua lapisan masyrakat. Selain itu, profesian seorang guru bukanlah profesian yang senang untuk seseorang memikul tanggungjawab yang berat kerana mereka harus memimpin dan mendidik pelajar-pelajar supaya menjadi insan yang berguna untuk diri sendiri, keluarga, masyarakat dan negara. Walaubagaimanapun tidak dapat dinafikan bahawa seorang guru telah banyak menyumbang khidmat bakti dalam pembangunan bangsa dan negara terutama dalam pembentukan sahsiah pelajar. 


Isu sahsiah guru dapat dilihat daripada pengertian yang diberikan kepada dua perkataan utama iaitu isu dan sahsiah. 

Isu berasal daripada perkataan Bahasa Arab yang sinonim dengan persoalan, masalah, perkara, hal, pokok, perbincangan, tajuk perbualan dan topik. Menurut Kamus Dewan 2011, sahsiah  bermaksud keperibadian atau peribadi yang dimiliki oleh seseorang.

Oleh hal yang demikian, sebelum seorang guru membentuk sahsiah pelajar, guru tersebut mestilah mempunyai sahsiah diri yang baik dan boleh dicontohi serta menjadi model kepada pelajar-pelajar.  

Menurut Prof. Mohd Kamal Hasan (1998) menjelaskan

"Contoh teladan guru inilah yang banyak membantu pembentukan akhlak pelajar. Mereka seharusnya terlebih dahulu dilengkapi dengan ciri akhlak mulia, walaupun ada segelintir masyarakat kurang menghargai watak berbudi luhur ini."


Oleh itu, isu sahsiah guru yang positif merujuk perkara yang dilakukan oleh guru dapat dibanggakan dan meningkatkan profesion  yang sememangnya merupakan sesuatu yang dihasratkan oleh masyarakat dan negara. Sebagai contoh, guru yang berdedikasi dalam menjalankan kewajipannya memperlengkapkan pelajarnya dengan ilmu pengetahuan , kemahiran dan persediaan dari segi psikologi adalah guru yang menampilkan sahsiah diri yang positif.  Hasil daripada sahsiah guru yang positif akan memberi kesan yang baik kepada terhadap semua pelajar.


No comments: