Monday 14 April 2014

Kepentingan Pembangunan Sahsiah

Assalamualaikum

Pembangunan bererti pertumbuhan atau perkembangan yang membawa perubahan dalam sesuatu transisi. Dalam konteks pembangunan sahsiah, pembangunan bermaksud perubahan-perubahan pembentukan dan pengekalan sahsiah diri yang dialami setiap individu di sepanjang kehidupannya sama ada secara perlahan-lahan atau mendadak. Terdapat banyak kepentingan pembangunan sahsiah yang nyata. Antaranya ialah:

1. Memerihal dan menghuraikan ciri keperibadian individu secara terperinci.
Mendalami seseorang secara lebih jelas dengan mengidentifikasikan setiap individu secara perseorangan sebenarnya bukan sahaja dapat mencerminkan kriteria peribadi yang dimiliki sebagaimana dipamerkan, akan tetapi turut mempamerkan ciri keperibadian secara terperinci (Schultz dan Schultz, 2009; Maltby et al., 2007; Coon, 2003; Heffner, 2002; Lahey, 2001; Habibah Elias dan Noran Fauziah, 1997; Mohd Salleh,
1995)

2. Mengetahui ciri atau atribut persamaan dan perbezaan antara individu
Ciri atau atribut sepunya yang sama-sama dimiliki oleh setiap individudapat diketahui dan diperjelaskan dengan memahami personaliti seseorang (Asmawati, 2004; Lahey, 2001; Habibah Elias dan Noran Fauziah, 1997).
Selain itu, terdapat unsur perbezaan dan persamaan dalam kalangan individu ini daripada aspek yang terkandung dalam personaliti (Derlega et al., 2004).

3. Proses pertumbuhan kendiri
Secara fitrahnya, Maltby et al. (2007) dan Ryckman (2004) menyatakan semua individu mengalami pertumbuhan kendiri. Setelah mengalami pertumbuhan fizikal, unsur psikologi iaitu personaliti atau sahsiah diri turut sama terlibat.

4. Menjangkakan dan meramal tingkah laku
Menurut Ryckman (2004), prasyarat dalam mendapatkan jangkaan yang tepat atau hampir tepat banyak bergantung kepada sejauh mana keupayaan individu dapat memberikan penjelasan yang sesuai dan mencukupi tentang sesuatu hasil yang bakal diperoleh. Jika seorang guru mampu menjangkakan gerak geri pelajarnya sewaktu pembelajaran berlangsung, maka penyesuaian tentang corak pengajaran yang berpadanan dengan jangkaan yang digunakan dapat menghasilkan prestasi pengajaran dan pembelajaran  yang lebih memberangsangkan. 

No comments: