Wednesday 16 April 2014

Perajurit Menjadi Guru



 

Assalamualaikum..


Sebagai seorang guru, seseorang itu haruslah pandai membawa diri dan menyesuaikan diri dengan pelbagai jenis keadaan dan situasi. Sebagai contoh penyesuaian diri yang biasa kita dengari, jika seorang pelajar cedera, seorang guru akan menjadi doktor, jika pelajar bergaduh, guru menjadi peguam, jika pelajar melakukan masalah disiplin, guru menjadi hakim, bila musim kemerdekaan bermula, guru menjadi pelukis mural. Selain itu, guru juga boleh menjadi tukang kebun, tukang kayu, tukang jahit dan sebagainya bergantung kepada situasi pada ketika itu.

        Pernah satu ketika, seorang guru menceritakan kepada saya bahawa terdapat sebuah sekolah yang sangat kekurangan dari segi fasiliti memandangkan sekolah ini berada di kawasan pedalaman, sangat jauh daripada kawasan bandar. Beberapa kumpulan pelajar menyatakan bahawa mereka sangat berminat untuk mewakili sekolah dalam sukan hoki. Tetapi malangnya kayu hoki yang dimiliki oleh sekolah itu hanya satu. Mana mungkin mereka mampu membentuk sebuah pasukan hoki.

      Tetapi, dengan kesungguhan seorang guru yang bijak dan kreatif, sekolah mereka muncul sebagai juara di peringkat negeri. Apa yang telah guru itu lakukan? Pasti ramai yang terntanya-tanya bagaimana mereka boleh menubuhkan pasukan hoki dengan hanya sebatang kayu hoki kan...

        Dengan kesungguhan dan kebijaksanaan, guru tersebut telah membuat sendiri kayu-kayu hoki yang diperlukan dengan menggunakan pelepah kelapa. Pelepah kelapa diraut dan dibentuk sehingga menjadi kayu hoki yang selamat untuk digunakan oleh pelajarnya. Kayu hoki yang sebenar, yang hanya satu itu tetap ditunjukkan kepada para pelajar supaya pelajar kenal akan kayu hoki yang sebenarnya. Selain itu para pelajar juga dibenarkan menggunakan kayu hoki yang sebenar secara bergilir-gilir antara mereka.

Apa kaitannya cerita nie dengan tajuk yang saya paparkan?



        Okey, kaitannya begini.. Sebentar tadi saya ada terbaca sebuah artikel yang menyatakan terdapat 29 kota di Papua yang mengalami masalah kekurangan tenaga pengajar di sekolah. Hal ini demikian berlaku kerana kurangnya kemudahan pengangkutan dan fasiliti di sekolah-sekolah tersebut lantas guru-guru menarik diri daripada menjadi seorang guru.

        Saya berasa sangat sedih membaca artikel tersebut sebagai seorang bakal guru. Bagaimana guru-guru sanggup membiarkan para pelajar mereka untuk terus dibelenggu kebodohan tanpa pendidikan di sekolah.

        Tetapi...., ratusan perajurit Tentera Nasional Indonesia (TNI) telah menjadi sukarelawan menjadi seorang guru yang mulia. Sugguh mulia para perajurit TNI kerana tidak terus membiarkan anak bangsa mereka terus dibelenggu kebodohan.

Untuk artikel penuh boleh klik sini

No comments: