Monday 14 April 2014

Anak Didik vs Anak Kandung

Assalamualaikum..
Pertama sekali ingin saya ceritakan pengalaman saya ketika berada di sekolah suatu ketika dahulu.

        "Assalamualaikum w.b.t", cikgu Ramlah mula melangkah masuk ke kelas 3 Ilmu. 
Semua pelajar berdiri dan menjawab salam dengan penuh semangat. Kelas dimulakan seperti biasa.
        Selepas tiga tahun berada di dalam kelas tersebut, tiada seorang pun yang tahu bahawa salah seorang daripada pelajar kelas 3 Ilmu adalah anak kandung cikgu Ramlah.
        Cikgu Ramlah merupakan seorang guru bagi mata pelajaran sejarah bagi pelajar tingkatan satu, dua dan tiga. Sikap cikgu Ramlah yang adil tetapi tegas itu membuatkan semua pelajar berasa selesa ketika belajar di dalam kelasnya dan tiada siapa yang sangka bahawa salah seorang daripada pelajar kelas kami merupakan anak kandung cikgu Ramlah.
        "Ina, kau nak tahu sesuatu tak?" tanya Alia.
        "Apa dia?" jawab Ina. 
        "Rupa-rupanya salah seorang daripada pelajar kelas kita merupakan anak kandung cikgu Ramlah", beritahu Alia bersungguh-sungguh.
        "Siapa? Bagaimana kau tahu?" tanya Ina lagi.
        
Apa yang dapat kita lihat di sini ialah, cikgu Ramlah merupakan seorang guru yang sangat adil. Beliau mengajar kesemua anak didiknya secara sama rata tidak kiralah sama ada mereka adalah pelajar atau anak kandungnya. 

Jika kita lihat di dalam profesion perguruan pada masa kini, terlalu banyak amalan pilih kasih yang diamalkan oleh para guru. Seperti yang pernah berlaku, juga di sekolah saya, di mana seorang guru sentiasa menyebut-nyebut nama pelajar yang cantik sahaja untuk menjawab soalan-soalan yang diutarakan sehingga menimbulkan rasa iri hati pelajar-pelajar lain. bukti lain yang dapat kita lihat adalah berdasarkan sebuah artikel myMetro di slot kaunseling remaja. Hal ini demikian sepatutnya tidak berlaku. Seorang guru mestilah bersifat adil terhadap para pelajarnya walau dalam apa jua keadaan sekalipun.




No comments: